Za posledné obdobie, zhruba pätnásť rokov, sa môj pohľad na svet vyvíjal na základe predošlej tvorby, pod vplyvom zážitkov z ciest, prostredia ulíc (streetartu) a nových médií. Sústredil som sa na niekoľko okruhov. Moja umelecká tvorba je postavená na dvoch pilieroch, forme a idei. Tie určujú aj konečný výsledok zobrazovania mojich pocitov a celého snaženia. Aj keď sú súčasťou výstavby obrazu, každá sa vyvíja svojbytne. Potvrdzuje to nekonečnosť možností podoby umenia. Toto ma uchvacuje a uisťuje o samotnom zmysle mojej výtvarnej tvorby. Ako príklad môžem poukázať na sériu obrazov s názvom Biosvet, v ktorých nechávam voľnosť témam. Siahajú od mojej najvnútornejšej intimity, až po veľké globálne, všeľudské témy (Na nebi, pod vodou a na zemi, Náhly stav beztiaže, Kolobeh života). Opačný príklad posunu v mojej vyjadrovacej forme sú obrazy geometrickej abstrakcie, kam sa radia cykly Čiarové kódy, QR kódy, Štvorce a Kruhy. Pre mňa sú to synonymá doby, a preto v nich objavujem súčasné ikonické symboly a nové posolstvá. Hoci tieto témy majú širší záber, vždy mi v nich ide o dosiahnutie harmónie s pozitívnym odkazom. Je to aj tým, že som človek, ktorý nemá rád komplikované veci alebo ľudské vzťahy a nejasné myšlienky. Tento pohľad sprevádza celú moju tvorbu, odzrkadľuje sa aj v záujme o elementárne princípy z formálnej stránky. Sústreďujem sa na výraz, farbu a čistú formu (čiara, farebná plocha, štvorec, kruh alebo štvorec v kruhu). Dúfam, že tento pohľad na svet a myšlienky oslovia aj iných záujemcov o umenie, čo by bolo pre mňa potvrdením zmyslu mojej tvorby.
Over the last period, roughly fifteen years, my view of the world has been based on and developed from my previous work, under the influence of travel experiences, the environment of streets (Street art) and new media. I focused on a few areas. My artwork is built on two pillars, form and idea. They also determine the final result of depicting my feelings and artistic endeavours. Although they are part of the construction of the image, each one develops independently. It confirms the infinity of possibilities of forms of art. This fascinates and assures me of the very meaning of my creative work. For example, in the series of paintings called Bio-World I allow freedom to the subjects. They range from my innermost feelings to large global, all-human themes (In the Sky, Under the Water and on Earth, A Sudden State of Weightlessness, The Cycle of Life). The opposite example of the development of my form of expression is expressed in the images of geometric abstraction, including the cycles of Bar Codes, QR Codes, Squares and Circles. For me, they are the synonyms of the times and therefore I find in them contemporary iconic symbols and new messages. Although these themes have a broader scope, I have always been trying to achieve harmony with a positive message. It is also because I am a person who does not like complicated things, human relationships and unclear thoughts. This view accompanies my entire work, which is reflected in my interest in elementary principles as to the formal aspect. I concentrate on expression, colour and elementary form (a line, a coloured area, a square, a circle or a square in a circle). I hope that this view of the world and ideas will appeal to other people interested in art, which would be a confirmation of the sense of my work.
Narodil sa 16. februára 1957 v Nitre. V rokoch 1977 – 1983 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. Eugénia Lehotská a doc. Ivan Vychlopen). Žije v Bratislave a venuje sa komornej i monumentálnej maľbe, grafike, art protisu, plastike, polychrómovaným priestorovým objektom a bodypaintingu, ale i rozmanitým formám dizajnu a reklamy. Tvorivý potenciál Daniela Bidelnicu dávno presiahol hranice klasických maliarskych žánrov a smeruje k dôslednému využitiu farby ako všemocného média, schopného ovládnuť akúkol’vek plochu a prepožičať výnimočnosť všedným veciam. Veľké formáty, prekvapivé farebné kontrasty, prvky klasickej moderny, abstraktného expresionizmu, popartu, ale i farebnej a tvarovej estetiky rôznych domorodých kultúr sa spájajú v Bidelnicovej súčasnej tvorbe v jedinečnom gejzíre zmyselnosti a opojenia farbou. Jasný kolorit sviežich a sýtych teplých farieb je zjednocujúcim prvkom jeho diel. Rané práce Daniela Bidelnicu boli dôsledne figurálne. Štylizáciou reálnych tvarov sa dostal až na hranicu abstrakcie, často ju prekročí, no vždy sa znova vracia do sféry overených symbolov a znakov, kombinuje ich, vrství, prelína a vytvára tak dynamickú mozaiku tvarov a farieb, ktorá je pre neho už signifikantná. Tvaroslovie jeho obrazov často naznačuje inšpiráciu antikou, orientom, juhoamerickými kultúrami, astrológiou, východnými filozofiami, ale i realitou ulice, mesta, či miesta. Inokedy uplatňuje dôsledne geometrické, alebo naopak lyricko-poetické princípy. Vždy však u neho prevažuje princip harmónie, pozitívny zmysel a radosť z tvorby. Od roku 1984 predstavil svoje diela na približne 300 samostatných výstavach vgalériách nielen na Slovensku, ale aj v Prahe, Brne, Budapešti, Viedni, Varšave, Krakove, Štutgarte, Eindhovene, Paríži, Ríme, Aténach, Alexandrii, Káhire, Riu de Janeiro, Vancouveri, Addis Abebe, Soule, či v mexickej Oaxace. Jeho diela sú v zbierkach mnohých galérií, múzeí a inštitúcií. Nachádzajú sa aj v súkromných zbierkach doma a v zahraničí.
Mgr. Mária Horváthová
Daniel Bidelnica was born on 16 February 1957 in Nitra. In 1977 – 1983 he studied at the Academy of Fine Arts in Bratislava with Prof. Eugénia Lehotská and Assoc. Prof. Ivan Vychlopen. He lives in Bratislava and devotes himself to small and monumental painting, graphic art, art protis, sculpture, polychrome spatial objects and body painting, as well as various forms of design and advertising. Daniel Bidelnica’s creative potential has long gone beyond the boundaries of traditional painting genres and is directed towards the consistent use of colour as an all-powerful medium able to dominate any surface and lend extraordinariness to ordinary things. Large formats, surprising colour contrasts, elements of Modernism, Abstract Expressionism, Pop art, but also the colour and shape aesthetics of various indigenous cultures combine in Bidelnica’s contemporary work with a unique stream of sensuality and intoxication by colour. The bright colour scheme of fresh and rich warm hues is the unifying element of his works. Daniel Bidelnica’s early works were consistently figurative. By stylising real shapes, he reached the limit of abstraction, often exceeds it, but he always returns to the realm of proven symbols and signs, combines and layers them, blends them and thus creates a dynamic mosaic of shapes and colours, which is his characteristic feature. The morphology of his paintings often suggests inspiration drawn from classical times, the Orient, South American cultures, astrology, Eastern philosophies, but also the reality of streets, cities, or places. At other times, he consistently applies geometric or, on the contrary, lyrical-poetic principles. However, his work is always dominated by the principle of harmony, a positive sense and the joy of creating. Since 1984, he has presented his works at approximately 300 solo exhibitions in galleries in Slovakia, as well as in Prague, Brno, Budapest, Vienna, Warsaw, Krakow, Stuttgart, Eindhoven, Paris, Rome, Athens, Alexandria, Cairo, Rio de Janeiro, Vancouver, Addis Ababa, Seoul, and in Oaxaca, Mexico. His works are included in the collections of many galleries, museums and institutions. They are also found in private collections in Slovakia and abroad.
Mgr. Mária Horváthová
Dúfam, že môj pohľad na svet a myšlienky oslovia aj iných záujemcov o umenie, čo by pre mňa bolo potvrdením zmyslu mojej tvorby. V mojom portfóliu nájdete obrazy, tvorbu objektov a sôch, ale aj ich premaľbu, monumentálne realizácie i tvorbu úžitkovej grafiky na objednávku. O mojej tvorbe i jej vývoji, som prezradil viac aj pre viaceré médiá. Jedinečný pohľad na moju tvorbu ponúkajú moje publikácie Život pre umenie a najnovšia kniha MOJE DNA OBRAZY. Ak vás zaujímajú moje diela alebo spolupráca, rad vám poskytnem ďalšie informácie.
Počas svojho pôsobenia som mal tú česť spoznať množstvo ľudí, boli to výnimočné stretnutia, ktoré si chcem pamätať. Od roku 1984 som svoje diela predstavil na vyše 300 samostatných výstavách v galériách na Slovensku i v zahraničí. Ďakujem mojim priateľom i manželke Marike za podporu.