Čas, ktorý sa poznáme, môžeme počítať na desaťročia. Najprv som stretla Mariku, večnú múzu, skvelú výtvarníčku a nadanú reštaurátorku. Som presvedčená, že nielen štúdium, ale práve manželkina pokojná zručnosť a úcta k materiálu pomohli Danielovi Bidelnicovi zvládnuť aj tie najnáročnejšie výtvarné techniky, ku ktorým práca s textilom nesporne patrí. Tapiséria nie je len o invencii, talente a umeleckom rozmachu. Úspech sa nemeria výstavami a počtom zrealizovaných prác. Najdôležitejšie sú nové nápady, pohyb vpred a odhodlanie nezastaviť sa pri náraze na tvorivý problém. Autorova schopnosť prekvapiť, nekonvenčne zaujať, ozvláštniť a rozvibrovať priestor je príslovečná. Takmer nereálne farebné kombinácie vyrážajú svojou nápaditosťou dych. Niekedy ma šokuje miera autorskej svojbytnosti, objavná autonómnosť, proste všetko, čo z môjho priateľa vyviera. Nič nezostáva na bezduchom povrchu. Zaľúbenosť striedal bôľ a potom zase smútok ustupoval úspechu. Vytrvalosť a cieľavedomosť. Výrazovým prostriedkom umelcových textílií sa stal nielen elementárny geometrický tvar, ale predovšetkým priestor, ktorý ich pohlcuje, prelína a znásobuje. Diagonála sa stáva krivkou, aby umocnila nekonečnú hĺbku tapisérie. Obrazotvornosť presahuje do filozofie prapodstaty usporiadania nášho vesmíru. Daniel Bidelnica je vynikajúci kresliar. Rozmýšľam, kto z nastupujúcej generácie akademických maliarov to ešte dokáže. Geometrický modul nemôže byť samoúčelný, stal by sa plošnou výtvarnou dekoráciou, jalovou schémou realistických zákonitostí matematickej perspektívy. Mám rada výboj pozitívnej energie, mäkkosť a tajuplnosť textílií tohto autora. Prostredie pralátok sveta, záhadnosť živočíšnych foriem a krásu mimozemských kvetín. Svoje žiariace kompozície spracoval Daniel Bidelnica v rôznych technikách. Je fascinujúce, aký diapazón má postupné domyslenie základného nápadu na ceste od kresby, cez maľbu ku grafike a textilu. V tom spočíva veľkosť klasického akademického vzdelania, pokiaľ sa využije v plnej šírke. Verím, že sa nám v budúcnosti spoločne podarí prienik aj do ďalších oblastí, pretože žiarivé farby, odvážne línie a prírodná podstata textilu majú k sebe nesmierne blízko.
Iveta Ledererová
Textilná dizajnérka
The time we have known each other is counted by decades. At first I met Marika, an eternal muse and an excellent artist and gifted restorer. I am convinced that Daniel Bidelnica succeeded in mastering the most difficult art techniques, which undoubtedly include textile work, not only through his studies but also thanks to his wife’s patient skill and respect for material. Tapestry does not merely require inventiveness, talent and artistic activity. Success is not measured by exhibitions or by the number of created works. New ideas, progress and the will not to stop when we face a creative problem are the most important things. The artist’s ability to surprise, to captivate unconventionally, to create a special and vibrating space is adverbial. Almost unreal colour combinations make us gasp for air as a result of their resourcefulness. Sometimes I am shocked by the scale of the artist’s individuality, by his heuristic autonomy, simply by everything what emanates from my friend. Nothing remains on the spiritless surface. Affection alternated with pain and then sorrow gave way to success. Persistence and resolution. The elementary geometrical shape, but above all space that absorbs, permeates and enhances, became the artistic expression of his textiles. The diagonal becomes the curved line to enhance the infinite depth of tapestry. Imagination reaches to the philosophy of the primordial essence of the composition of our universe. Daniel Bidelnica is an accomplished draughtsman. I wonder who from the emerging generation of painters will achieve it. The geometric module cannot be self-referential or else it would become a planar art decoration, a sterile scheme of realistic laws of mathematical perspective. I like the discharge of positive energy, the softness and mystery of the textiles created by this artist; the environment of the primordial materials of the world, the mystery of animal forms and the beauty of extraterrestrial flowers. Daniel Bidelnica executed his brilliant compositions in various techniques. It is fascinating what range the gradual development of the basic idea has achieved on the path from drawing and painting, to graphic prints and textiles. This is the essence of classical academic training providing it is exploited in the full range. I do believe that we will succeed in penetrating into other areas, because brilliant colours, daring lines and the natural essence of textiles are closely associated.
Iveta Ledererová
Textile Designer