Tak sa nadchýnal Andy Warhol moderným konzumným životom, médiami a hviezdami. Tento životný pocit vyžarujú do posledného detailu i diela Daniela Bidelnicu. Expresívne farebné bohatstvo, svet objímajúci životný pocit a hlboký obdiv k vzorom ako Pablo Picasso, Andy Warhol alebo Jim Morrison odrážajú realitu našej doby, forsírujú a reflektujú kultúrnu premenu, ktorú dnes možno kdekoľvek vidieť a cítiť. Dielo Daniela Bidelnicu prechádza od antického mýtu až k súčasnosti a pop-artu. Pôsobivé mužské antické torzá prenáša do súčasnosti a azda najznámejšia maľba sveta – Mona Lisa Leonarda da Vinci – sa usmieva z mora farieb v 23-násobnom vyhotovení. Bustu kráľovnej Nefertiti – večnú krásu ako originál – interpretuje Daniel Bidelnica prostredníctvom intenzívnych farebných štvorcov a ženskej hlave s jemnými krivkami dodáva úplne novú štruktúru a harmóniu. Sám pritom vstupuje na scénu ako objekt a partner, svoju tvár pomaľuje presne rovnakými farbami ako bustu a harmonicky sa tým vkladá do obrazu antickej sochy. Štýlovo veľmi rôznorodé práce umelca vytvárajú most medzi abstraktným expresionizmom a novou klasikou krásy všednosti. Bidelnica siaha pri svojej práci na logá značiek známych automobilov – čo je nanovo interpretovaný odkaz na klasikov pop-artu. Využíva pritom kľúčové stimuly reklamy, hrá sa s nimi, variuje a dáva ich do prekvapivých farebných kontextov. Či je to už Audi, VW, Porsche alebo Škoda – na to, aby ich recipientovi pripomenul, je potrebná len bizarná, obrátená farebnosť log. Čo sa na prvý pohľad zdá cudzie, pôsobí pri pozornejšom uvažovaní predsa veľmi dôverne. Zväčša veľkoformátové diela pôsobia vďaka dvojdimenzionálnym jasným ohraničeniam a hojným vrstvám olejových farieb nezvykle plasticky. Obrazy si vytvárajú vlastnú dynamiku, abstraktnú rozmanitosť farby a formy. Ich reflexia sa stáva súhrou známeho a nového. V tom, čo pôsobí na prvý pohľad ako nové, možno pri precíznom pozorovaní objaviť množstvo prekvapivých detailov. Dielo Daniela Bildelnicu charakterizuje nesmierna schopnosť premeny, ktorej motorom je farebnosť. Diela dejín umenia sa ako cenné objekty vysokej kultúry alebo jednoduché objekty každodennej potreby podriaďujú ako časť banalizovanej masovej kultúry tej istej vizuálne pregnantnej obrazovej stratégii. Darí sa mu vytvoriť z nich fait accompli, komplicov tej istej krásy. Podobne ako Picasso využil Daniel Bidelnica ako stimulujúci umelecký impulz pre svoje dielo zdanlivý rozpor medzi vysokou a každodennou kultúrou. Vznikajú tak obrazy bežných objektov, ako napríklad logá, prasatá, žaby, egyptské busty a reliéfy, s ktorými sa neustále stretávame na exponovaných miestach, v múzeách alebo celkom prosto v každodennom živote. Bidelnica zároveň neustále parafrázuje a reflektuje diela klasickej moderny a pop-artu. Svojím nezameniteľným spôsobom maľovania bežných a umeleckých predlôh ako produktov čisto mechanickej činnosti sa stal poslom nového, humánneho pohľadu na svet a novej klasiky krásy všednosti.
Monika Vanecek-Pelz
Kritička umenia
Monika Vanecek-Pelz
Art Critic
Všetky práva vyhradené © Kopírovanie a šírenie obsahu tejto webovej stránky, vrátane digitálnych kópií diel zverejnených na tejto webovej stránke, na ktoré sa vzťahuje autorské právo Daniela Bidelnicu, je možné len so súhlasom autora. bidelnica.sk 2023-2025 Web created by digital.zariadim.sk – Sieť partnerov